Cava d'Onice

Den lille, familieejede vingård, Cava d’Onice, har på ganske få år løftet sig hele vejen til toppen af rangstigen blandt områdets vingårde. Gården er grundlagt af Valter Nannetti og tog sin spæde start, da han i starten af 80'erne købte den blot 0,2 hektar store vinmark ”Colombaio”. Der skulle dog gå 10 år, før marken og gården var driftsklare, og i 1995 var de officielt klar til at flaske deres første Brunello di Montalcino. Dengang var produktionen på bare 266 flasker, men siden har vingården redet på en bølge af succes, båret frem af familiens hårde arbejde og kompromisløse tilgang til deres produktion.

I dag ledes Cava d’Onice af Simone Nannetti, Valter Nannettis søn, og under hans ledelse er vingården blevet en sand anmelder darling. De tårnhøje point regner ned over vingården, og holder de kursen, så kan der ikke gå mange år, før Cava d’Onice er blandt Brunellos mest efterspurgte producenter. Så vi anbefaler at få oplevet vinene nu, mens de stadigvæk er til at købe. Produktionen er stadigvæk lille, og der skal ikke meget til, før det her bliver svært at få fat i disse uopnåelige vine.

pr. side
Vis som Grid Liste

7 varer

Faldende orden
pr. side
Vis som Grid Liste

7 varer

Faldende orden

Historien om Cava d’Onice er bemærkelsesværdigt kort. Normalt, når man støder på vingårde, som kontinuerligt opnår flotte point og ros fra anmeldere i et så historisk område som Brunello di Montalcino, kan man spore deres historie gennem mange generationer i området. Men Cava d’Onice har på ingen tid skabt sig et navn i Brunello di Montalcino gennem hårdt arbejde og befinder sig i dag selvsikkert blandt toppen af producenter fra området. Det hele startede med én mand og en drøm om at producere sine egne vine.

Colombaio blev begyndelsen til noget stort i Brunello di Montalcino. 

Valter Nannetti erhvervede sig som vinmager og kældermester store producenter i Brunello di Montalcino. Men han drømte om en dag at producere sine egne vine og ikke bare sælge sit talent til andre producenters flasker. Det var den drøm, der førte ham til at købe den lille vinmark, Colombaio, i starten af 80’erne. Men marken alene var ikke nok; den skulle genplantes og restaureres, og der skulle også bygges nye faciliteter til at producere vin. En opgave, der syntes hård og uoverskuelig, men sideløbende med sine investeringer gik Valter Nannetti og bryggede på en anden, langsigtet investering – han vidste det bare ikke.

For Valters søn, Simone, gik rundt ved hans side i kulissen og blev langsomt, men sikkert, bidt af en dybfølt passion for vin. Så da de fra 1995 var klar til at starte deres produktion, var solo-projektet blevet til et familieeventyr. Og kursen var sat mod stjernerne.

Simone Nanetti har gjort Cava d’Onice til en ny klassiker i Brunello di Montalcino.

Normalt kan det tage vingårde flere generationer at etablere sig i et område som Brunello di Montalcino, fordi der er så ekstremt mange talentfulde producenter, der kæmper om rampelyset. At slå igennem kræver virkelig en x-faktor.

Derfor er det sindssygt imponerende, hvor hurtigt det er lykkedes for Simone Nanetti. Ligesom sin far ønskede han også at gå sine egne veje og arbejde med sit eget projekt. Derfor udvidede hans families portefølje af marker i 2005, og fra dem skabte han Cava d’Onice Brunelloen, som blev et gennembrud for familiens vinkarriere.

Anmelderne har fået øjnene op for dem, og i løbet af de sidste 10 år lader det til, at Simone Nanetti har fundet frem til det niveau, der sikrer vingården en plads blandt områdets bedste. De høje point og rosende ord bliver ved med at hagle ned over den lille, ydmyge vingård. Selv peger Simone Nanetti på, at det skyldes deres kompromisløse tilgang, hvor den lille, beskedne produktion sikrer, at de kan arbejde fokuseret og kvalitetsbevidst med deres vine.

Vingården drives stadigvæk efter de samme, familiebundne principper, og vingårdens logo, NL, er skabt af initialerne fra navnene Nanetti og Lopez, som er henholdsvis Simones og hans kones efternavne. I kulissen står den næste generation endnu engang klar, i parrets to børn, som forhåbentligt en dag skal videreføre den stolte familietradition.