Poderi Melini er en historisk producent, der har haft stor betydning for den berømmelse, som vinene fra Chianti nyder i dag. Vingårdens historie kan spores helt tilbage til 1705, hvor den rige og entreprenante familie Melini fra Firenze satte sig for at ville producere vin i det område, som først 11 år senere, i 1716, skulle blive defineret som Chianti-vinområdet af Ærkehertug Cosimo III.
En seriøs bordvin
Da Melini begyndte at producere vin, talte man ikke om enkeltmarks-cuvéer og fine wine. Den første vin, de producerede, var derfor en regulær ”bordvin”, altså en vin produceret i store mængder, sat i verden for at tilfredsstille vintrangen hos de tørstige italienere. Vinen blev kaldt Vermiglio, som er et italiensk ord for den røde farve, vinen havde (på engelsk: vermillion, på dansk: cinnober).
I 1700-tallet havde man endnu ikke teknologien og metoderne til at gøre transport af vinen bekvemt. Så for at løse udfordringerne søgte Melini vinmagerne råd hos datidens eksperter. Dengang var holdningen: ”For at en vin kan eksporteres, må den være fyldig og levende, men også ren og uden fejl. Og vinkældrene skal være garvet ind i klipperne, så vil vinen forblive udsøgt i mange år”. Melini tog rådene til sig, og deres vej mod at blive blandt Italiens bedste vinproducenter var sat i gang.
Innovation bliver en drivkraft - og Fiasco-flasken bliver opfundet!
Helt fra begyndelsen har Melinis entreprenante drift og innovative syn på vinbranchen været deres største styrke. Så tidligt som 1830, på foranledning af en lokal videnskabsmand kaldet Novellucci af Prato, stabiliserede deres Melini deres vin ved at opvarme den til 50 grader i få minutter. En proces, som Louis Pasteur senere beskrev i sit ’Etudes sur les vins’ fra 1866.
I 1860 tog Melini en vigtig beslutning, som skulle få stor betydning for Chiantis internationale succes. Aldolfo Laborel Meli var den første Chianti-producent, som begyndte at flaske sine vine på den buttede Fiasco-flaske (som vinene i dag er notorisk kendt for). Den nye flaske, der var opfundet af glaspusteren Paolo Carri, gjorde vinene nemme at eksportere og lettere at genkende. Det skabte et varemærke for Chianti, som andre producenter kunne efterligne, og Chianti blev en gigantisk succes. I 1877 anerkendte Handelskammeret i Firenze Melinis arbejde ved at give dem et diplom og en guldmedalje for ”at have etableret den mest omfattende og sikre handel med toskanske vine i udlandet”.
En tragedie indleder en ny æra
Vingården er desværre nødt til at skifte hænder, da Luigi Melini bliver dræbt, da han som frivillig soldat deltager i 1. verdenskrig. Vingården oplever at blive købt af flere ejere, før den lander hos Gruppo Italiano Vini.
Gruppo Italiano Vini er en virksomhed, som ejer små, topvingårde på tværs af Italien. Det gør dem i stand til at forbinde fordelene ved en stor og robust virksomhedsstruktur med små og dygtige vingårde, der producerer særegne og unikke vine. En fantastisk konstruktion, specielt fordi det betød at Melini overlevede sin tragedie og får lov at leve videre i dag under ny ledelse, der ønsker at bevare Melinis historiske og autentiske udtryk. Og alle os vinelskere, kan den dag i dag stadigvæk få lov at smage vinene fra denne skelsættende producent.